10 سوال رایج درباره کاندوم و نحوه استفاده از آن
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

گر چه کلمه "کاندوم" معمولا به کاندوم مردانه اشاره دارد، اما کاندوم زنانه نیز وجود دارد. کاندوم مردانه و زنانه برای جلوگیری از بارداری استفاده می شوند. در اینجا به معرفی دو نوع کاندوم زنانه و مردانه میپردازیم:

چگونه کاندوم ها عمل می کنند؟

روش استفاده از کاندوم

اگر کاندوم پاره شود چه باید بکنم؟

چه چیزهایی باعث می شوند کاندوم تاثیر کمتری داشته باشد؟

سوالات رایج شما درباره کاندوم زنانه و مردانه


کاندوم مردانه:

کاندوم مردانه یک غلاف روی آلت تناسلی است که قبل از نفوذ استفاده می شود و با جلوگیری از عبور اسپرم از بارداری جلوگیری می کند. این یک روش مانع برای پیشگیری از بارداری است. هر کاندوم را تنها یک بار می توان استفاده کرد.

اگر چه بعضی از کاندوم ها دارای spermicide  برای کشتن اسپرم هستند، اما به طور علمی ثابت نشده است که spermicide  به طور اضافی به جلوگیری از بارداری کمک می کند. از آنجا که کاندوم به صورت مکانیکی عمل می کند، از تماس مستقیم واژن با مایع منی، ترشحات ژنتیکی عفونی، و زخم های تناسلی و ترشحات جلوگیری می کند.

اکثر کاندوم ها از لاستیک های لاتکس ساخته می شوند. درصد کمی نیز از روده بره ساخته می شوند. کاندوم های ساخته شده از پلی اورتان از سال 1994 در ایالات متحده به بازار عرضه شد. کاندوم های لاتکس موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به ویروس هایی هستند که باعث ایدز، سایر بیماری های مرتبط با بیماری ایدز و سایر بیماری های منتقله از راه جنسی می شوند. (کاندوم در برابر انتقال ویروس ورم پوستی انسانی (HPV) محافظت نمی کند .

برخی از کاندوم ها روان کاری نیز انجام می دهند. این روان کننده ها کنترل بارداری و یا حفاظت از STD بیشتری را فراهم نمی کنند. روان کننده های غیر روغنی مانند آب یا ژل KY را می توان با کاندوم های لاتکس یا پوست بره استفاده کرد، اما کاندوم های روغنی مانند وازلین، لوسیون، روغن ماساژ یا روغن کودک را نمی توان با کاندوم های لاتکس یا پوست بره استفاده کرد زیرا می توانند مواد کاندوم را تضعیف کنند.

کاندوم زنانه:

کاندوم زنانه در آوریل 1993 توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شد. این کاندوم شامل پوسته پلی یورتان روان کاری شده است که مشابه کاندوم مردانه است. انتهای بسته کاندوم که دارای حلقه انعطاف پذیر است وارد واژن می شود و انتهای باز کاندوم در خارج واژن بر روی لبه ها قرار می گیرد. کاندوم زنانه، مانند کاندوم مردانه، بدون نسخه در دسترس است و مانند کاندوم مردانه یکبار مصرف می باشد. کاندوم زنانه را نباید همزمان با کاندوم مردانه استفاده کرد زیرا هر دو کاندوم از محل خارج می شوند.

چگونه کاندوم ها عمل می کنند؟

مایعات جنسی مانند مایع منی، مایعات واژن و خون می توانند  HIV و STI را منتقل کنند. کاندوم به عنوان یک مانع بین این مایعات و نقاط ورودی به بدن عمل می کند. نقاط ورودی عبارتند از:

  •  واژن
  • مقعد
  • آلت تناسلی (مجرای ادرار)
  •  دهان (به خصوص اگر زخم های باز بزرگ یا خونریزی لثه وجود داشته باشد)

اگرچه  STI از طریق تماس پوست به پوست (به عنوان مثال زگیل های تناسلی) منتقل می شود، اما استفاده از کاندوم هنوز هم خطر ابتلا به بسیاری از این عفونت ها را کاهش می دهد.

چه زمانی باید از کاندوم استفاده کنم؟

می توانید از کاندوم برای محافظت از خود و همسرتان از HIV (علائم ایدز بعد از چند روز مشخص می شود؟ ) و STI (بهترین دارو برای درمان سوزاک ) استفاده کنید:

  • در طول رابطه جنسی واژینال، مقعد و دهانی
  •  هر وقت رابطه جنسی دارید
  •  هنگام اشتراک ابزار جنسی (استفاده از کاندوم جدید برای شریک جدید جنسی)

استفاده از کاندوم قبل از هر گونه تماس بین آلت تناسلی مرد و ناحیه تناسلی یا دهان خانم خطرات موجود برای هر دو فرد را به حداقل می رساند.

روش استفاده از کاندوم

دستورالعمل های مربوط به استفاده از کاندوم بر روی بسته ذکر شده است، اما در ادامه روش استفاده از کاندوم در چند مرحله ساده توضیح داده می شود:

 

ادامه در لینک زیر 

10 سوال رایج درباره کاندوم و نحوه استفاده از آن

 

 





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: